Wednesday 20 April 2011

~tenanglah wahai jiwa~

minggu lepas pergi rumah kaklong babah di mantin...gerak dalam kul 12 tghri...sampi sana makan tengahari ramai2...wan akid masak lauk ayam kampung berselera sungguh kami makan..mama lagilah tk ingat2...ingat lagi masa pregnantkan akid mama suka bila wan masak ikan sungai..kalau bleh hari2 nk makan ikan sungai..orng n.9 masak biasalah berbisa...cukup ngn santan...cili api..perhhh syokjer makan...dah settle makan kami pun bersantailah diruang tamu....sambil2 duduk babah main2 ngn akid tiba2 hati tersentuh saat melihat abg zafran ngn abg ijat berebut2 kan permainan lori....tiba2 hati ni sayu jer....terdetik dihati mama kalau akid sprt mereka tentu akid joint sekali berebutkan permainan tu....timbul perasaan cemburu dihati mama....bilalah akid akan jadi spt mereka....babah perasan perubahan mama..babah lemparkan satu senyuman kekuatan buat mama...terasa deras jer air mata ni nak mengalir mama tahan sekuat hati ini supaya tak terlihat oleh sesiapa nnt...risau plak mereka......air matalah kekuatan baru buat mama...kadang2 org kata cengeng betul ckit2 nk nagis tapi mama yg tahu perasaan ni....perasaan menunggu perubahan dari akid....perasaan menunggu bila saatnya akid akan berjalan tanpa bantuan...perasaan menunggu bila akid akan dapat memegang barang sendiri....semua orang sekadar melihat...menasihat...bila hilang kami dipandangan hilang cerita pasal kami...tapi kami yang merasa...kami yang menjaga..kami tahu ape yang terjadi....kadang2 mama marah dengan perasaan sendiri yang tidak sabar dalam menunggu...yang tidak sabar dalam melihat akid tidak spt kanak2 lain...walhal mama sedia maklum perkembangan akid.....sepatutnya mama redha dan kuat dalam segala hal.....tapi kadang2 mama tewas dalam menempuh alam jiwa mama sendiri..kadang2 mama tewas dalam menjalani hidup mama dikelilingi orang2 yg mempunyai anak yg sempurna..mama tk menolak takdir ALLAH malah tak terniat hati ini tidak redha dengan kurniaannya...mama tak pasti apakah sebenarnya perasaan mama...bila dekat dengannya mama redha...tapi bila berjauhan darinya spt diri ini dikuasai nafsu syaitan....bila mama sendiri bersama akid tanpa babah mama lemah selemahnya....tak tahu dimana hilang semua kekuatan mama..dimana hilangnya semua kasih sayang yg ada dalam diri ini...cuma yang ada perasaan marah...cemburu dan mcm2 lg...ya ALLAH tetapkanlah iman ini kejalan mu yaALLAH redhakan setiap inci dugaan mu yaALLH..mama tahu terlalu payah untuk akid melakukan sesuatu nak...mama tahu akid telah cuba sedaya upaya untuk bergerak..terlalu payah rasanya melihat akid melakukan setip pergerakan...maafkan mama yer.. kerana terlalu mendesak akid..mama hanya seorang manusia biasa yang kadang2 tewas dalam melawan hati dan jiwa mama ni.....maafkan mama sayang......
kesian anak mama

maafkan mama sayang



maafkan mama babah....

10 comments:

  1. main perasaan zalilah.. jangan diikotkan.. tapi menangis lah kerna ia akan menenangkan emosi walaupun tidak dapat menyelesaikan masalah... :)

    ReplyDelete
  2. hari itu pasti tiba k.ngah..bile?cume Tuhan lebih mengetahui..bnyk2 bersabar k.ngah.Akid pasti boleh!=)

    ReplyDelete
  3. ct:mcm2 perasaan ct...bercambur baur...bila fikir balik tk thlah...tp kita th ni semua dugaan dari ALLAH...

    ReplyDelete
  4. klang:sabar tulah yg kadang2 kngah terlepas sekejap klang....insyaallah klang...

    ReplyDelete
  5. b strong my sis...i know u can!

    ReplyDelete
  6. Saya faham perasaan itu kerna saya pernah melaluinya malah sehingga kini masih lg menangis kerananya.Be strong sis.Teruslah kuat dan kuat demi akid.Insyaallah, akid pasti boleh suatu hari nanti.Hanya masa yang menentukannya.

    ReplyDelete
  7. ibu aisya:thanks ibu aisya..kita mempunyai satu perasaan yg sama...org sekeliling sekadar melihat tanpa merasa...terima ksaih sekali lagi ats semangat yg kadang2 hilang ini..

    ReplyDelete
  8. sabar lah kak..besar pahala besarkan anak istimewa. insyaallah ada rezeki akid nanti. thanks follow aida yer mama :)

    ReplyDelete
  9. aida hasyim:thanks kembali untuk nasihat ini..insyaallah..

    ReplyDelete
  10. kuat diri dear.sya juga berada di tempt yg sma. sya juga memahami apa yg tersirat & tersurat. ya org sekeliling yg boleh mnyebut "sabar", tp kita yg melaluinya. Hnya ALlah & kita sj yg tahu. Kesabaran mmg ada, klu xda kita xkan berada disini bsama ahli syurga ini kan. smga aawk , sya & mama2 yg senasib kita diberi kekuatan/ kesabaran yg tinggi utk menempuhi keajaiban Allah swt akn tiba 1 ari nanti. i'allah amin ya rabb.

    *semoga syg akid trs kuat spt mama.mga 1 ari nanti kita pdt bjmpa

    ReplyDelete