Thursday, 22 December 2011

~ingatan yang tak pernah padam~

insan yg tabah ini b'name MUHAMMAD RAYYAN AKID......~~

02/09/2009....lahir la s'org insan ke dunia...
MUHAMMAD RAYYAN AKID BIN SHAH RIZAL...
nm yg d plih oleh mama n babah,yg b'mksud seorg yg "KUAT"
byk dugaan insan ini..ketika usianye m'cecah 7 bln dlm prut mama...
doc diagnos insan ini m'hidap 1 pnyakit yg kami sndiri xtawu...
kami s'keluarga hlg kate2...n hy mpu b'doa agr bby dlm kndungn itu kuat utk m'lwn pnyakit..!
alhmdulillah..rmai yg m'doakn ksjahteraan bby ini...thnks u'all...:)
d dlm prut kamu d ty adakah kamu mampu utk teruskn khdpn d dunia..
dgn t'syum kamu m'jwb...ye kamu mpu...alhmdulillah

''lahirnye kamu...kgmbiraan bg kami syg....''




baru m'lihat dunia....


pd tarikh 2/9 lahirlah kamu ke dunia...
lahirnye kamu m'nmbhkn lg k'ceriaan kami sekeluarga...
kamu t'lantar d hospital HKL..
kamu jalani 2,3 kali p'bedahan syg...
klu la kami mpu utk pndhkn pnyakit 2..kami sgup utk trm pnyakit 2...
kami pilu m'lihat kamu t'siksa..
hari ry 2009 kami b'ry d hospital HKL utk b'ry b'sm kamu,mama n babah d wad neurology..
t'dgr takbir mama n babah sayu,m'ngalir airmate d pp...
ape yg pnting bg mereka kamu cpt smbuh,sht n pnjg umur syg...
mama n babah sgt tbh m'jg kamu..kdg kala kelihatan mama stress d uji dgn ujian ini..
tp babah sntiase bg mama smgt...kami fhm p'saan mama
akid harus kuat syg...harus kuat m'lawan pnyakit ni...
kite ptt b'syukur sb kite insan yg d plh oleh-NYA...
ALHAMDULILLAH...skrg umur kamu m'cecah ke 1 tahun 3 bln..
kamu sudah pndai ketawa...m'ngis...b'borak dgn kami, n yg plg m'cuit aty kami, kamu sudah pndai b'tatih...
THERAPHY,PAKAR MATE,TELINGA,KULIT & OTAK...sudah m'jd 1 kewajipan bg kamu b'jpe dgn nye utk m'dptkn rawatan..SABAR SAYANG........!

'slps kamu jalani pembedahan d kpale...'


 for mama>THNKS coz lahirkan akid ke dunia...
          mama m'nahan sakit ketika lahirkn akid...
                  mama m'nahn sebak ketika dpt tawu pyakit ni..
                  dlm k'adaan sarat..mama msh mpu t'syum..
                  mama thn tangis k'tika m'lihat akid b'smbung dgn wyr2 d hospital..
 ketika 2 mama dlm pntg..
                  mama bsr btl p'ngorbanan kamu
    akid xmpu utk m'blsnye..
                  akid jnji akid akn kuat utk MELAWAN pnykit ini...
                  AKID SYG MAMA...LOVE U MAMA

mama...wkt hamil...akid dlm prut lg....~~



ni mama ngn akid...shomel x??~~


 for babah>babah thnks jg akid..
                  bg akid ksh syg dgn SEPENUHNYA..
                  hebat dugaan babah n mama...
                  babah cari rezki utk besarkn akid..
                  babah slalu ambil cuti bila akid ade 
          temujnji dgn doc...
                  babah akid tawu babah kuat...
                 sb akid pun kuat mcm babah...
                  akid yakin babah n mama mpu utk jg akid
                  n tabah hadapi ujian ALLAH S.W.T ni...
                  mama n babah adalah
                       IBU n BAPA yg TERBAIK  di dunia...
                  AKID SYG BABAH...LOVE U BABAH...

babah...akid syg babah...~~



babah ngn akid...~~


 for my family>atok, mak wan, paklong, maklong, abg afiq, maklang,
                       makteh,maktam n paksu..
                       time ksh b'same2 m'jg akid..
                       akid b'syukur krn akid bgtu ISTIMEWA d mate kalian
                       insyaallah akid kuat utk hadapi UJIAN ini..
                       ALHAMDULILLAH akid b'syukur sb akid d plh
                       oleh ALLAH S.W.T utk d uji

AKID SYG U'ALL...MUAH............:'*
 


ni la akid...1tahun 3 bulan

AL-FATIHAH

 al-fatihah buat adik annisa semoga rohnya tenang disana..buat kedua ibubapanya semoga kuat dan tabah dlm menghadapi ujian ALLAH ini...sejak beberapa hari lepas saya hanya mengenali adik annisa dan annur ini melalui blog dan selepas menonton malaysia hari ini...saya kagum dengan kekuatan dan kesungguhan kedua ibubapa adik2 ni..kak sham dan abg fendi yang berusaha sedaya boleh demi anak2 mereka...saya dan suami pun agaknya tak sekuat mereka dlm buat yang terbaik buat permata hati kami akid....terkejut bercampur sedih dengan perkhabaran yang saya terima tentang pemergian adik annisa....annisa dan annur yang mengalami cerebral palsy memerlukan RM500K untuk rawatan mereka....semoga adik annur semakin kuat...semoga adik annisa tenang disana...

Thursday, 8 December 2011

~kami di PD~








copy paste pic dr camera paklang...hehehhehe

Monday, 28 November 2011

~selamat pengantin baru makteh~

tanggal 25-11-2011 hari tu makteh akid dah bertukar status menjadi seorang isteri yang sah buat pakteh firdaus.....alhamdulillah semua berjalan lancar..dengan sekali lafaz sahaja sah lah pernikahan mereka...penat memang penat....tapi kepenatan kami terubat dengan kehadiran sanak saudara..riuh rendah berkumpul beramai-ramai ni....dan satu perkara yang paling buat mama bersyukur kehadrat ilahi pabila buah hati mama siapa lagi kalau bukan akid..tak meragam langsung...pandai bwk diri...terima kasih yer sayang sbb beri mama kesempatan menolong apa yang patut....klau tak berkepitlah mama ngn akid...akid selama ni tak mau kat orang lain..kalau orang lain cium menangis lah gamaknya...tp masa kenduri berlangsung akid ok..pagi2 lagi mama dh siapkan akid..bagi makan..mama dudukkan atas stoler sambil akid tgk tv...bila mama dah selesai semua kerja mama jengah akid sekejap...tgk2 akid dah tido..senangnya anak mama...mama tahu akid budak baik...semua yang datang kata baiknya budak ni..tk kisah pun..mama dia sibuk kat dapur dia rileks jer tgk tv...sekali lg alhamdulillah mama ucapkan..ngn paklong..paklang..pakngah pun akid dh pandai bergurau..siap gelak terkekeh-kekeh lagi...paklang cakap ngn mama dia seronok tgk akid sekarang...bila akid dh pandai bergurau2 ni....ape2 pun SELAMAT PENGANTIN BARU BUAT MAKTEH....lepas ni masa makteh tak banyaklah untuk akid....mkteh pun msti nnt dapat bby baru....
cantik tak makteh ngn pakteh..

senyum sokmo
sempat lagi berposing....

kami..cun tk?

maklong n maklang yang menanti hari menuggu orang baru,,,


atok ngn wan...

adik beradik babah....

gotong royong..sambil mandi-manda...

buat kate pakteh...mama akid suke sangat ni dapat adik ipar baru..hehhe

keluarga kami...

paksu bajet ensem....

Monday, 21 November 2011

~selamat ulangtahun yang ke-3 buat kami~

Dah 3 tahun usia perkahwinan kami..banyak asam garam kehidupan yang kami tempuh bersama...seawal perkahwinan hingga ke hari ini......dugaan demi dugaan yang ALLAH ciptakan buat kami sekeluarga...tapi alhamdulillah kami berjaya atasinya sedikit demi sedikit....dengan hati yang redha dan ikhlas....keluarga kami bertambah ceria...ditambah dengan kehadiran putera kesayangan kami...diduga lagi dengan kehadiran nya yang terlalu istimewa...kami yakin inilah ketentuan ilahi..tiada yang lebih tahu selainnya yang maha esa...lumrah kehidupan didunia ini ada tenang ada pasangnya..bila tiba pasangnya..salah seorang harus bertolak ansur...tiada yang lebih indah selain mengalah dan bersabar..itulah prinsip kehidupan yang kami amalkan dalam kehidupan ini...lagi2 dengan kehadiran putera hati kami...kami lebih bersifat tenang..sabar dan think positif dalam segala hal...itulah yang dikata setiap apa yang berlaku ada hikmanya...dan inilah hikmahnya bila kami dapat rasa.. sifat2 buruk kami selama ini seakan hilang meninggalkan kami...ape pun yang berlaku dalam hidup ini kami harus tempuhnya....buat en hubby terima kasih yang tiada penghujungnya kerana diciptakan hadir dalam kehidupan kami...menjadi yang terbaik buat kami...menjadi si ayah dan suami bukan sesuatu yang mudah tapi terlalu indah jika dapat dilaksanakn dengan hati yang ikhlas..tanggungjawab yang terpaksa digalas terlalu berat...dan pabila setiap saat tanpa en hubby terasa kosong jiwa ini...semoga keluarga kita akan bertambah kuat..sabar..dan ceria..insyaallah



Wednesday, 16 November 2011

~buat babah akid~

babah...dulu mama selalu merungut bila tidor sebelah babah...babah selalu berdengkur...lagi2 bila time babah penat...tapi akid ok jer...tk jd masalah pun buat akid..lena jer akid tido...sebab akid th akid jarang dpt tido ngn babah..yelah babah kan keje shif balik pun kadang2 jer....kadang2 bila babah berdengkur tu mama pegang tangan babah..babah diam kejap...pastu sambung dengkur balik...hari berganti hari..bulan berganti bulan dh 2 tahun lebih dah mama ngn akid tido bertemankan babah dan dengkurannya...mama kata mama dah lali dah...tp mama risau akid tk dpt tido jer...akid ok jer mama...akid tak kisah mcm mn sekali keadaan tidor mama ngn babah janji kalian ada dengan akid lena lah tido akid......tapi selepas menonton sebuah video ni...mama tiba2 menitiskan air mata...tiba2 sayu hati mama...mama nampak" ketidaksempurnaan" babah jer...tapi mama lupa tentang banyaknya pengorbanan babah...apa yang kita tak suka itulah satu hari nnt menjadi satu kenangan buat kita....lepas ni mama tak nk marah2 babah lagi..tak kisah lah babah nak berdengkur pun...yang penting babah adalah yang terbaik....kadang2 bila babah tak balik tu mama ridu plak ngn dengkurannya...
video

Tuesday, 8 November 2011

~usaha tanpa henti~

demi akid ape pun kami sanggup lakukan..demi akid tak kisah berapa pun kami berhabis janji yang terbaik untuk akid.....masuk ni dah 3 jenis stroler yang kami beli untuk keselesaan akid....selepas perkhabaran tentang tulang belakang akid yang sedikit membengkok...mama tak henti2 usahakan stroler yang terbaik untuk akid...memohon pada JKM pun mama dah laksanakn..cepat dan lambat jer masa yang perlu mama tunggu...tapi buat sementara ni inilah yang terbaik kami jumpa...kami beli lagi stroler baru...mungkin tak sebaik...semahal..dan sehebat mana...tapi nampak mcm selesa dan dapat control akid dari kedudukan akid senget...
ni mula2 akid lahir..tk boleh pandang akid..kami tak selesa....lagipun bahagian belakang keras...

yang ni kami boleh pandang akid...yang ni boleh ejas...tapi bila akid dh besar sikit kaki panjang dah akid tak selesa..lagi pun bila dudukkan akid senget...bahagian belakang keras...

baru beli semalam..buat masa sekarang ni yang terbaik mama rasa..lagi pun bahagian belakang yang boleh ikut bentuk belakang akid...jadi akid tak dpat nk senget2 lagi...memang bentuk betul2 ngam dengan badan akid...

Monday, 31 October 2011

~Bayi Baik Tidur Dalam Dakapan Ibu~

CAPE TOWN 28 OKT:kaum ibu dinasihati tidur sekatil dengan bayi mereka sehingga bayi mereka berusia sekurang-kurangnya tiga tahun kerana ia baik untuk kesihatan bayi.Nasihat kontroversi itu dikeluarkan oleh pakar pediatrik yang mendapati bayi-bayi berusia dua tahun yang tidur bersendirian tidak dapat tidur dengan nyenyak berbanding bayi yang tidur dalam dakapan ibu mereka.Menurut Dr.Nils Bergman dari universiti Cape Town,Afrika selatan,kajian yang mereka jalankan mendapati jantung bayi yang tidur bersendirian akan berada dalam keadaan lebih tertekan.Bergman berkata,bayi yang baru lahir dinasihati tidur dalam dakapan ibu mereka untuk tempoh beberapa minggu dan kemudian tidur di katil ibunya sehingga berusia tiga hingga empat tahun.Kajian tersebut turut mendapati bayi yang tidur bersendirian susah untuk rapat dengan ibunya dan perkembangan otak mereka juga akan terganggu.Gangguan tidur pada usia yang masih kecil berkemungkinan akan menyebabkan mereka mempunyai kelakuan yang tidak baik ketika besar nanti.katanya.........

PS:DULU MASA BABY AKID TAK MO BILA MAMA PELUK..TAPI SEKARANG BILA MAMA TAK PELUK DIA TAK DAPAT TIDOLAH JAWAPNYA...
MASA KAT HOSPITAL KENA DEMAM...

Friday, 28 October 2011

mengandung sekali lagi??????insyallah..

FOBIA....itulah sisa-sisa perasaan yang masih terbendung dalam diri ini...bukan menolak rezeki ALLAH..malahan menidakkan ketentuaannya....siapa taknak anak yang sempurna...berlari..bermain dan berdiri diatas usaha sendiri....teringin malahn tak sabar untuk medapatkanya..tapi kami berilah masa...berilah kami ruang untuk kembali kuat..untuk kami kembali bangun....selepas dikurniakan anugerah tak terhingga ini...kami harus menjaganya dengan teliti..kami harus mencurahkan segala kasih sayang buatnya...tidak mahu nnt kasih sayang ini berkurang...tidak mahu nnt tiba2 terlupa tentang apa yang selalu kami lakukan untuknya....insyaallah jika ada rezeki buat kami...kami akan terima...bukan tak ada yang bertanya malahan ada yang sampai bermimpi kami dikurniakan anak lagi..terima kasih diatas keprihatinan itu...kalau bukan sekarang mungki nnt..berilah kami masa....bila melihat sekeliling kami yang menanti kelahiran anak kedua rasa bahagia itu spt kami yang rasa.....pernah jua perasaan ini dicurah pada si suami....jawapan yang pasti sudahkah bersedia dari segala sudut mental dan fizikal....jika semua dah ok...dia takde masalah... malahan tak sabar untuk menambah anak lagi...apa yang pasti ini semua ketentuannya...kami hanya mampu merancang hanya ALLAH sahaja yang berhak menentukan...

Monday, 17 October 2011

~tatkala dia tersenyum~

siapa sangka siapa menduga...bayi secomel ini ada cerita disebaliknya...ada air mata dibelakang kisahnya....bila dia tersenyum semua kenangan itu seakan lenyap berlalu pergi....bila dia tersenyum terasa berat ingin meniggalkannya pergi....disebalik senyumannya tersemat cerita penderitaan sewaktu dia lahir di bumi ini....runtun hati ini bila teringat kepayahan dia dalam melawan segala kesakitan yang tidak dapat diluahkan dengan kata2...apa yang mampu kami sebagai ibu dn bapa lakukan hanya mampu berdoa dan buat yang terbaik untuknya...kami tidak merasa apa yang dia rasa......dan.sekarang bila semuanya seakan hilang....bila  dia tersenyum hati ini pula menangis bukan kerna sedih bukan kerana sesal...tapi lebih kepada gembira lebih kepada bersyukur diatas segala nikmat ini..nikmat merasa melihat dia tersenyum girang..nikmat merasa memegang dan memeluk dia dengan erat....nikmat merasa menjadi mama kepadanya....nikmat merasa bertapa agungnya ciptaan TUHAN buat kami....tapi sesekali terlintas jua dibenak fikiran kami sbg ibu dn bapa jika dia spt org lain...tapi inilah dikatakan ujian dan bila kami diuji kami harus menerima ujian ini bukan sbg balasan...bukan sbg hukuman tapi sebagi seorang hamba yang terpilih...tapi sebagai seorang hamba yang disayangi....bila merenung dalam mata anak ini...ingin rasa meluahkan bahawa dia lah segala2nya untuk kami...dialah peringat kami tentang apa yang kami lakukan...dia bidadari syurga yang dipilih buat kami...

Thursday, 29 September 2011

~dah pakai kasut tak mau berdiri~

mama ngn babah teruja sanagt bila akid dah dapat kasut ni...takdelah hati ni risau lg tentang kaki akid..tp yang menjadi masalah sekarang bila pakai kasut ni jer..akid tak mo diri...alahai ank mama ni....mungkin belum serasi agaknya..tkpe kita tunggu akid serasi dulu yer sayang....baru mama ajar akid berdiri plak...tapi bila duduk kan akid mulalah sengeh....

pandai memilih....

Monday, 26 September 2011

~janji tetap janji~

janji mama untuk uplode gambar besday akid akan mama tunai kan ari ni....setelah pelbagai masalah yang timbul akhirnya pic ni dapat jgk mama uplode....tapi bila tgk jer gmbar ni sayu jer hati mama..rasa bersalah menebal dalm diri ini..yelah mama terpaksa lepaskan akid sambut besday tanpa mama ngn babah..kesian anak mama kerana masa tak mengizinkan sayang...cuma doa selamat yang mama mampu buat pada tarikh sebenar besday akid hari tu...takpekan janji kek yang mama buat tu hasil tangan mama sendiri..mama puas hati sangat...ape2 pun heppy besday sayang mama..semoga  anak mama ni diberi kesihatan yang baik...menjadi ank yang soleh dan cerdik...akan berjalan suatu hari nnt amin.....
ni lah kek yang mama buat....

besday boy....

garangnya dia.....

cikgu wani yang dukung akid nak  brhijrah tmpat lain...yg sebelah tu cikgu ai

habis comot muka akid....

marah tak mau potong kek....


heppy besday sayang...

bersama cikgu seha n hadiah dari kawan2...