Thursday, 12 July 2012

bila nenek sakit.....

tak tahu mcm mn nak mula...tp ape yg pasti saya tak sangka saya sekuat ini menempuh sume dugaan selama 2 minggu ini...terkadang rasa nk nagis....pening memikirkan jln penyelesaiannya...saban hari doa tak pernah henti saya pohon padanya moga diberi saya kekuatan....2 minggu lepas.... perancangan saya nak siapkan tempahan raya terpaksa ditangguhkan....dah buat kira2 dah kalau akid tk sekolah saya boleh siapkan beberapa psg dlm 1 hari..kita merancang tapi perancangan ALLAH sape yg tahu...tibe2 nenek belah mak sakit....masuk wad di hospital kuala pilah....tak sedar..tak kenal sape2 langsung...mak yg selama ni banyak bantu saya terpaksa menjaga nenek yg sakit....ya allah terasa nak terduduk saya memikirkan mcm mn nk bwk akid g kedai ...ms tu terbayang2 dlm kepala saya kalau akid pandai jln tentu senang saya nk uruskan segala mcm masalah...tp saya tahu ALLAH tahu saya mampu...saya terpaksa tutup kedai selama seminggu kerana pada bahu inilah mak meminta pertolongan...mkn minum mak saya yg hantar..ape2 jer yg nenek nk mkn akan cube saya penuhi....adik berdik mk yg lain balik tp saya faham mereka bekerjaya....syukur mk tak kerja...dptlah mak jg nenek.sakit....sedih saya lihat nenek saya yg dulu sihat tibe2 sakit tk kenal sape2..saya nangis saya mohon sempuhkan nenek saya...berkat kesabaran mak...berkat doa kami alhamdulillah nenek dah beransur sihat..dah kenal org...syukur ya allah...dan hari ni baru dpt saya buke semula kedai ni..dan siapkan tempahan raya insyaallah....perancangan nk ke vietnam beli stok raya terpaksa ditangguhkan..terasa lapang dada hari ni..tarasa tenang minda hari ni...semoga setiap ape yg berlaku ada hikmahnya....

Wednesday, 20 June 2012

Allah permudahkan segala urusan buat anak ini....

alhamdulillah...hajat untk memiliki corner chair untuk akid akhirnya tercapai jgk....gembira tak terkata..hanya ALLAH yg tahu bertapa gembiranya hati ni....dan dari dulu hingga kini urusan buat akid terlalu mudah...mungkin inilah namanya keadilan...diberi susah dibahagian ini..tetapi mudah dibahagian lain...terima kasih pada yg banyak membantu...jasa baik kalian hanya ALLAH yg maha mengetahui....mudah-mudahan segala ape yg saya mohon ALLAH dengar dan makbulkan amin...


Tuesday, 12 June 2012

saya tak minta anak ini dilayan spt putera raja....

cukuplah hargai dia spt seorang kanak2 yang punya hati....yang punya perasaan....cukuplah sekdar bertanya tentang kesihatannya....janganlah buat dia spt tidak wujud didepan mata...dia tak minta untuk jadi spt itu....agaknya kalaulah dia pandai berkata2 mungkin setiap soalanya berkisar tentang kenapa?kenapa mama diorang buat akid mcm ni?kenapa mama apa salah akid mama?...walaupun dia tidak mengerti ape2...tapi mamanya punya hati..mamanya punya perasaan..punya harga diri.....kesian anak ini..tapi bila mamanya fikir kembali mama faham dan mama mengerti..tidak semua spt mereka..ada yang memahami..ada yang terlalu sayang anak ini...tp mama yang terlalu sensetif sampai terkadang mama marah dgn mereka..mama benci dengan mereka...tp apa gunanya...apa yg mama dpt dan akhirnya mama yg sakit..sakit hati..sakit badan...entahlah...manusia ni terlalu rumit untuk dijaga...jika kita begini..mereka begitu... jika kita begitu mereka begini..sampai satu tahap mama rasa ingin hidup sendiri bersama akid bersama babah....tanpa kehadiran mereka yg terlalu cemburu pada kami....kalau lah masa dapat diputar semula..mama taknk buat ape yg mama buat sekarang kalau mama tahu ape yg mama buat ini menyakitkan semua pihak....terlalu bnyak sebenarnya ingin mama luahkan didlm blog ini..tetapi banyak lg yg mama pendam dari mama coretkan disini...tak mampu meluahkan segalanya2...takut nnt menyakiti hati yang lain..cukuplah sekadar mama katakan bukan semua org suke pada kita...dan bukan semua org benci pada kita....buat diri mama..diri babah dan diri anak yg terlalu mama syg...mama mohon pada tuhan semoga beri kita kekuatan untuk melalui semua dugaan ini...terkadang terlalu berat rasanya..semoga tuhan tambahkanlah keimanan kepada kita untuk terus beriman padaNYA...dan buat yang diuji setiap apa yang ALLAH turunkan pasti ada hikmah yang tersembunyi....

kami bahagia disini...meniti hari2 indah dalam hidup kami...

Monday, 28 May 2012

badan tak sihat....

hai lah badan jgn buat hal....tempahan baju banyak ni...rezeki alhamdulillah...moga2 kesihatan ni mengizinkan untuk siapkan tempahan nak raya ni...dah lah selesema..hidung siap sumbat2 lagi...batuk pun nk jgk..alhamdulillah bdn takdelah sakit2 sgt....masih boleh menjahit lagi...seminggu sebelum tu si bambam mama yang kena batuk selsema ni..tp alhamdulillah tak melarat...sekarang jangkit kat mama plak...hari ni sakit tekak plak....biasalah kan lumrah hidup ni...ada masa kita sihat..ada masa kita sakit..tp ape2 pun mama bersyukur dengan ape yg ALLAH bg kat mama...babah akid plak mlm tadi tk dpt balik kena ot...sian bbh cr duit lebih yelah skrg dh kena bayr duit rumah so kena usahala lebih skit...walaupun rindu tu kdng2 dah melimpah2 heheheheh tp tahan jelahkan....kata org kalau nk senang kena korban sikit...ok lah....nak sambung menjahit....doakan kesihatan mama bertambah baik yer.....

Wednesday, 23 May 2012

selamat tinggal IUCD......

setelah kata sepakat dibuat bersama en suami....setelah bersedia sepenuhnya...kami membuat keputusan untuk menyingkirkan alat cegah hamil  yang sudah berada didalam tubuh ini selama 2 thun lebih..dan pada tarikh 21-05-2012 keluarlah ia....cewahhh mcm suspen jerkan...tapi ape pun saya pasti inilah yang terbaik buat kami...buat akid dan buat seluruh keluarga kami...nak tahu kenapa?
1.....dah tentulah nak menambah zuriat lagi...rindu plak saat mengandung dulu..wat kate en suami ni comel tau sape yg pregnant ni.....
2....masa cara kerja dilakukan pada akid pakar tu siap ckp lg "puan maaf cakap lah yer akid ni boleh buat tapi....dia manja skit....lg pun dia sorang jerkan tkde adik so mnjernyer terlebih skit....
3......moga2 adik akid nnt akan jadi sahabat dunia dan akhirat..amin...
4......moga adik akid nnt jadi pesaing akid yg positif..amin....
itulah antaranya sebabnya...banyak lg sbenarnya tp panjang sgt nnt  doakan kami semoga impian ini menjadi nyata.....amin....

Monday, 14 May 2012

mungkin ini rezeki kami...

mcm tk prcaye pun yer...tapi ape2 pun ku ber syukur padamu YA ALLAH mungkin ada rahmat diatas ape yg berlaku sblm ni...setahun yang lepas permohonan kami untuk membuat pinjaman membeli rumah telah ditolak pihak bank..alasanya basic gaji abg tk cukup...banyak yg perlu dibayar tp hakikatnya kalau nk bayar rumah teres itu yg kami mampu.. rasanya insyaallah boleh...HAMPA itulah yang kami rasa saat itu..mana taknyer...adik beradik yg lain masing2 menyatakan kegembiraan untuk memasuki rumah baru mereka dan kami masih mcm ni...mcm2 usaha abg lakukan sampi satu tahap abg seakan jatuh terduduk dan pasrah...tapi hati ini tidak menidak kan rezeki dariNYA....kerna saya tahu rezeki itu akan ada buat kami...doa tk pernah putus spt mn doa buat permata hati kami....dlm fikiran kami kalau rumah teres pun jadilah jnji permohonan kami lulus...janji kami ada rumah sendiri.....ALLAH itu maha mendengar...ALLAH itu tahu ape yg kami rasa...pelbagai pendapat kami terima...pelbagai kata semangat buat kami...pelbagai jalan ditunjukkan pada kami....bermula episode kami berusaha supaya pihak bank percaya kami mampu bayar harga sebuah rumah...setahun berlalu...dalam keadaan yg masih tidak percaya dan sampi saat entry ini ditaip saya masih tidak percaya bahawa semalam pihak bank menyatakan permohonan kami telah diluluskan...dan ape yg saya masih tak percaya kami bukn membeli rumah teres tapi rumah semi-d...ALHAMDULILLAH...inilah ketentuan ALLAH buat kami...mungkin ini rezeki yang ALLAH telah tetapkan...cume sbg seorang hambanya kami perlu berusaha untuk membayar dan sentiasa bersyukur diatas rezeki ini...

Friday, 11 May 2012

berbaloi ke tidak?

masa babah beriya2 nak belikan samsung galaxy tab ni...hati mama rasa mcm tak berbaloi jer..yelah bukan murah tau...kalau duit tu simpan untuk theraphy akid kan bagus...tp ada rahsia yg tersembunyi yg babah tak cerita pada mama...bila mama dah tonton video ni pandangan mama tiba2 berubah...alhamdulillah tak rugi beli benda ni...untuk akid jgk rupanya....mmg untuk akid...korang rasa berbaloi tak?
video

Thursday, 10 May 2012

selesai sudah majlis pertunangan maklang....inilah hasilnya..

tara inilah hasil titik peluh mama selama sebulan bagi menjayan majlis yang tak berapa gemilang sangattlah....hihihihihi...hantaran...pelamin...deko bilik pengantin semua mama yang rancang...mama yang hasilkan...dibantu plak dengan pengomen2 yang hebat dan pemberi idea yg bernas babah akid...t.kasih semua...pada mak abah.. kaklong...maklang tanjung malim....pak2 sedara..mak2 sedara..adik beradik...sepupu sepapat terutama sepupu dari muar ida......kalau nk sebut tak habis satu muka ni....jadi jom enjoy ngn gmbr2 ni...tkdelah cntik mane yang penting bakal penganti puas hati....ape yang penting KERJASAMA...
cincin tanda hati kini sudah dimiliki...
inilah dia bakal paklang akid....insyaallah




bakal mak mentua

sirih junjung ciptaan maklong akid...
sponser dari maklong akid...

hasil tangan mama

sponser dari maklang tanjung malim

habis idea mama dah ni

hantaran paling simple...

sponser dari mak n abah...

cantik dah...nak tahu inilakh idea dari babah akid...
ni pun same gak


sponser dr tanjung malim..


hasil idea n tanagn mama





hasil tangan  mama n idea babah..







Sunday, 22 April 2012

Bila umurnya menjangkau ke angka 32 thun...

arini besday my hb babah akid...sambil dukung si bdk tecik ni sambil menaip entry ni...akid tk mo duduk bwh agaknya nk bc ape yg mama taip kot...lenguh plak tngn mama ni syg...guna tgn kiri ni..demi nk jgk ucp besday kat my suami ku gagahkn jgk taip guna tgn kiri ni...mak ai lenguhnyeeerrrrr...buat my yayang selamat hari lahir yg ke-32 thun...dh 32 thun umur abg....mcm tk caye jer kn...suami yg saya kenal dari dulu hingga kini tk pernah berubah...masih spt dulu ape yg berubah cume berat ...dulunyer ramping kini berisi sikit.....dia seorg yg sabar...dia seorang yg cool...dia jrg nk marah2...tak kisah ape pun jnji tak memudaratkan...tak cerewet bab mkn...senang sgt...tp bila dia mrh takut dibuatnya...tk mengongkong jnji pndai jg diri dan keluarga...dialah segalanya buat saya...dari dia saya belajar erti sabar...dari dia saya kenal erti kuat...dari dia saya sentiasa berfikiran positif...dan dari dia saya tak pernah jatuh tersungkur kerana dialah tempat saya bertahan...dugaan demi dugaan saya harungi bersama dia..tak pernah sekali kata keluhan keluar dr mulutnya kerana dia tahu kalau dia jatuh saya akan terus tersungkur...dia tabah dan kuat dalam menguatkan saya untuk menerima cahaya mata kami rayyan akid...tanpanya dibelakang saya siapalah saya sekarang...kami bersama2 berjuang demi seorang permata yang tiada nilainya.....hingga kini dan saya sentiasa berdoa hingga akhir agar ALLAH akan pinjamkan dia buat saya kerana tidak mungkin diri ini segagah ini tanpa dia dibelakang saya...semoga dia kuat dlm segala hal kerana saya tahu dia tidak akan menangis dihadapan saya kerana dia adalah semangat saya...semoga hari2 yg dilaluinya akan mengukir sebuah senyuman terindah dlm dirinya...agar hari2 yg dilalui bersama kami akan tersemat se1000 satu memori indah dlm diari hidupnya....semoga segala apa yg kami impikan akan dimakbulkan amin...
dulu sorang....

pastu berdua....

sekarang dah bertiga....

berempat hahhah tunggu...

Tuesday, 3 April 2012

HEPPY BESDAY SAYANG...

hembusan nafas di pagi 1 april 2012 ini mengingatkan saya tentang erti bersyukur..kerana masih lagi diberi kesempatan untuk terus menghirup udara di atas bumi ini...untuk terus menatap wajah2 mereka yang saya sayang...dan untuk terus menjadi seorang anak kepada kedua ibubapa saya..menjadi seorang isteri kepada suami saya dan menjadi seorang mama kepada anak yang saya sayang rayyan akid...si pencipta alam ini masih lagi percaya pada saya ..supaya saya terus berusaha yang terbaik buat anak saya rayyan akid....tiada hadiah yang istimewa..tiada hadiah yang mahal yang saya terima cukuplah sekadar ingatan yang tak pernah padam buat saya dari org yang saya sayang...terima kasih tak terhingga pada mak..abah...n adik beradik saya...kerana mereka adalah penyokong kuat dibelakang saya..yang sentiasa dekat n tak pernah lupa tentang tarikh kelahiran saya.....dan paling penting dalam hidup ini bila sebuah ucapan yg sungguh bermakna buat diri ini , tepat jam 12 tgh mlm memasuki 1 april... satu panggilan telefon saya terima dari seorang suami...."heppy besday sayang"...kata2 itu sudah cukup membuatkan hati ini berbunga2...sudah cukup membuatkan semangat saya kembali bertambah  ...cukuplah sekadar ingatan yang tak pernah padam ini...dialah suami..dialah babah..dialah sahabat saya dunia dan akhirat..dialah segala2nya buat saya...dia kawan saya ketika saya menangis..dia selalu pinjamkan bahunya untuk saya bertongkat...dan dia lah pembakar semangat saya ketika semangat ini semakin hilang...biarlah apa org nak kate...dia tak romantik..tiada kejutan darinya yang special ker?....janji saya tahu dialah perwira saya...terima kasih buat abg kerana abg adalah segala2 buat ila....dan terima kasih buat rakan2 fb yang wish besday saya....hadiah dari my laling.. mak..abah...ipa...k.teh...belom sempat nak uplode lagi..nnt ada masa saya uplode ok...sayang kalian banyak2..n bertambah banyak sayang saya pada my laling shah rizal n my heart rayyan akid...ummmahhh....

PS: YANG PALING SERONOKNYA SEPANJANG SATU HARI BESDAY SAYA...AKID SENTIASA TERSENYUM..SIAP KETAWA LAGI...MUNGKIN SENYUMAN ITU HADIAH DARI AKID BUAT MAMA..THANKS SAYANG...

Monday, 26 March 2012

kesibukan melanda...

haaa sibuknya mama sekarang...nak tahu knp?ini sebab maklang akid dh dirisik org...so 5/5/2012 ni bertunanglah gamaknya......mama lah pakar perunding yang hebat..nak buat hantaran 9 jenis...nak jahit langsir...dan jangan tak tahu mama akid ni ada hati tu nak wat pelamin sendiri...tk padan dgn banyaknya keje nk tmbah keje lg..tp takpe...chaiyok mama...tgkla hasilnya nnt..akan ku uplode yer....tunggu dan lihat...eceeehh cehhhh.....masa untuk akid pun dh kurang sekarang..demi adik katakan..yelah faham2 jelah nk tempah pelamin ngn make-up sahaja dh rm650....last2 ambil make-up jer...tu pun mak datok mahalnya...rasanya dan dan tu jer nk g kursus make-up....hai la mama semua nak dibuatnya....cukup2 lah tu mama...nnt sakit semua benda tk jadi......nak buat cmner..mama akak kat bahu nilah semua terbeban...janji semua berjalan lancarkan...akid pun ok jer mama...walaupun baru baik demam tp akid tk banyak ragam...camtulah permata mama...ok lah nnt semua dh settle mama uplode pic..kalau mama rajin lah...hahahhahaha =)

Thursday, 8 March 2012

sebuah harapan..sebuah impian..akan jadi nyata...

melihat gambar ini membuatkan hati ini teruja yang amat sangat...berdirinya segak..persis seorang pemain bola yg profesional..melihat gmbar ini spt.tiada yang kurang dlm diri anak  ini... membuatkan semangat saya bertambah2 untuk melihat dia berdiri diatas kaki dan usahanya sendiri 1 hari nnt insyaallah..manalah tahu dia akan bergelar seorang pemain bola yang disegani...tentu babahnyalah pelatih yang hebat...tersenyum kambing mungkin saya ketika itu nnt...sudah terbayang saat yang indah itu tiba satu hari nnt...insyaallah semuanya atas ketentuan ALLAH dan yang pasti usaha yang tidak putus dari kami....terima kasih buat cikgu2 akid di pdk kerna memasukkan pic yang sangat comel ni...
perasaan saya ketika ini sanagt gembira sambil airmata ini tak henti2 mengalir...bukan mengalah tp inilah tangis gembira buat anak saya akid.......kerana air mata itualah adalah kekuatan saya saat ini...

Wednesday, 29 February 2012

ALHAMDULILLAH..kusujud syukur padamu ya allah...

terima kasih YA ALLAH atas berita gembira ini...tiada yang lebih gembira dari mendengar berita tentang anak kecil ini....29-02-2012 membawa sejuta makna dlm diri kami...temujanji akid bersama pakar mata semalam membuatkan hati ini berbunga2 riang spt ada taman yg sedang mekar....syukur sekali lagi ku panjatkan padamu diatas kurniaan yang begitu berharga buat kami...semasa menuggu giliran dipanggil lagi ada satu perasaan tenang dlm diri saya...saya pun pelik selalu saya rasa risau setiap kali temujanji bersama pakar...risau dengan keputusannya nnt..tapi semalam berbeza dengan hari2 sebelumnya..saya rileks..saya tenang mungkin hati ini tahu tentang berita gembira itu agaknya...bila tiba giliran kami...kami masuk ..doc minta kami tunggu diluar dulu sementara akid kami tinggalkan dalam sebuah bilik bersama doc...kami pun beredar ke luar...diluar saya tak dengar langsung suara akid menangis...selalu setiap kali temujanji dia akan menangis dengan kuatnya..kadang2 satu bilik boleh dengar ..tapi berbeza dengan hari semalam akid cool jer...sampai doc pun pelik dia kata akid baik jer..siap boleh senyum2 lagi..tak marah pun kami pegang mata dia....selesai pemeriksaan mata doc kata mata akid baik...perkembangan matanya setanding dengan usia nya 2tahun..alhamdulillah..itulah kata2 yang keluar dari mulut saya...dan yang pasti akid tak perlukan cermin mata...power mata akid semakin rendah...lepas setahun kita jumpa lagi untuk melihat power matanya menurun @ tak...sukanya kami tak terkata.... alhamdulillah sekali lg diatas anugerah ini...semoga selepas ini khabar gembira spt ini akan kami dengar lagi....inilah berita yang selalu saya tunggu kerana hati seorang ibu sentiasa hanya ingin mendengar khabar gembira itu untuk buah hatinya....

Sunday, 19 February 2012

~banyaknya aktiviti saya~

pagi2 saya dah kena berenang....mama kata ni rutin wajib tau...tapi saya memang suka sangat ngn aktiviti ni..berjam2 pun tkpe....pagi sekali..petang sekali...neck float ni pun mama baru beli online...gembiranya mama tak terkata brg yang dicari telah jumpa.
video
malam2 jer mama mesti ajar saya nyayi lagu pok amai-amai...sambil nyayi mama ajar saya tepuk tangan dan ni lah hasilnya...saya dah pandai sikit.
video
mama ckap perlahan2 tau sayang..tapi kena buat hari2...lame2 nnt akid pandailah....

Friday, 27 January 2012

lama tak update blog...

salam semua...dh lama rasanya mama diam menyepi...sibuk sekarang ni...mama baru hbbs kelas jahitan..sekarang dh boleh sikit2 ambil tmpahan org...cukuplah untuk tambah perbelanjaan keluarga...si budak kecik tu pulak sekarang dlm proses mengecilkan diri..tak mo makan dah..pandai memilih makanan sekarang..baru lepas jmpa pediatrik dr cadangkan bagi makan biskut milna untuk bby supaya akid dapat belajar mengunyah...pagi tadi try bg wahhhh respon yang positif...syabas anak ku...hari tu ada jgk jengah2 tempat phisio yang lebih aktif beroperasi...sekarang ni mama n babah dldm perancangan n tengah mengira2 pendapatan cukup tak untuk anta akid kat sana..moga allah permudahkan jalan kami...satu lagi cadangan supaya kami kerapkan teraphi dirumah.. kalu boleh buat therapi kat akid 1 hari mst 3 kali...dah tanya phisio akid...mereka ckap akan photostate satu buku untuk rujukan mama buat therapi kat akid... akid boleh buat cuma lmbat skit...takpe lepas ni mama kena jgk berusaha therapi akid sampi akid boleh...chaiyok mama...

Tuesday, 3 January 2012

~azam tahun baru~

bila tanya babah ape azam tahun baru?
jawapnya....
1: nak bagi sebuah istana buat mama n akid..walau tak sebesar istana sebenar..tapi babah akan cuba yang terbaik dan terindah untuk kami...(macam mn lah rupa istana kami tu kan...mama cuba lah search kat cik goggle...kalau mcm kat bwh ni...wahhhhh suke makcik...hihihi



2: berusaha dengan lebih gigih lagi..(sekarang pun babah dah jarang balik..ot sedia menunggu..alhamdulillah rezeki tahun baru...
3: insyaallah kalau diizinkan ALLAH..babah akan buka satu lagi kedai di nilai..tp kedai kecik2 jer...kedai tu akan jual beg2 jenama deuter ni..cap..baju2 dan sebagainya...

bila babah tanya mama ape azam tahun baru?mama belum jawap pun..hari ni baru mama nak jawap..
jawapanya:
1: menjadi seorang isteri dan mama yang terbaik untuk kedua mereka...
2: cuba belajar bersabar dan terus bersabar untuk segala kemungkinan nnt..
3:cuba membantu babah dari segi kewangan selagi mama terdaya...
4:apa yang pasti ingin mencari yang terbaik buat si buah hati pengarang jantung...
5:....hehehhehe...azam ni nak sebenarnya..tapi masih dalam perbincangan..kalau boleh nak tambah ahli keluarga baru..insyaallah doakan untuk mama semoga terbuka hati ini satu hari nnt...tiba2 rindu sama itu budak ticik...