Sunday, 28 August 2011

~selamat hari raya semua~

rasanya belum terlambat mama nak ucapkan selamat hari raya pada semua...semoga raya tahun ini akan lebih memberi makna pada kita semua....rasa sayu bila ingin meninggalkan bulan yang penuh keberkataan ini...tapi mama selalu panjatkan kesyukuran pada ALLAH yang maha esa kerana masih memberi mama kesempatan untuk beraya bersama2 org yang mama sayang terutama akid n babah...dah masuk tahun ke-2 kita beraya bersama2.....apa-apa pun pada semua rakan2 mama dan rakan2 blog mama yang mama kasihi ampun dan maaf mama pohon seandai ada tersilap kata terkasar bahasa sepanjang perkenalan kita walaupun pernah bersua muka @ pun tidak...berhati2 dijalan raya pada yang akan pulang beraya....ingatlah pada yang tersayang.....SELAMAT HARI RAYA..MAAF ZAHIR DAN BATIN.....

Monday, 22 August 2011

~tentang perasaan~

hubungan darah antara ibu bapa dan anak2 tidak dapat dipisahkan...apa pun yang berlaku anak tetap anak...ibu dan bapa tetap itu lah mereka.....seburuk mana mereka...sezalim mana mereka pada kita mereka perlu dihormati dan disayangi....walaupun berbeda pendapat..walaupun mereka jarang mengatakan "ya" pada apa yang kita lakukan..kita sbg anak seharusnya faham dan cuba memahami selagi hayat mereka masih ALLAH pinjamkan di dunia ini.....ramadhan akan berakhir tidak lama lagi...berganti lah syawal yang bakal dinnt seluruh umat islam dimuka bumi ini.....hati ini sayu bila memikirkannya....diatas blog ini mama cuba untuk meluahkan..bukan niat untuk memburukkn lagi keadaan ..apatah lagi membuka pekung didada....tapi sekadar ingin melepaskan apa yang terbuku dan tersimpan kemas dalam hati ini....hubungan antara atok  dan paklong akid tidak lah begitu baik sejak kebelakangan ini..mama sebagai anak dan adik terlalu runsing memikirkan keadaan meraka....mama tk pernah menyalahkan sesiapa....kadang2 mama rasa simpati pada maklong n abg afiq akid...mungkin maklong pun dalam dilema...disini suami...disana abah mertua....setiap org diuji berbeza2....setiap org ada ego yang terlalu tinggi untuk diagung2kan...kadang2 mama cuba untuk bagi tahu paklong..."biarlah abah nk buat apa?abah dah tuakan long..selagi dia hidup ni kita dengar jer cakap dia..walaupun dia tak prnah menerima apa yang along buat...along sabar yer...dia tetap abah kita....mcm mn mak boleh sabar hidup dengan abah selama berpuluh tahun..knp kita tk boleh jadi mcm mak?...tapi mama faham perasaan pklong...kadang2 jiwa pklong memberontak...kdng2 perasaan sabar hilang dengan sikap abah terhadap beliau...dari kecil hingga sekarang dah dikurniakan seorang anak...  atok tetap mcm tu dengan paklong... dimana silapnya mama tak pasti...tapi apa yang berlaku sebelum bulan ramadhn ini tertalu menyentuh hati dan perasaan paklong....hingga saat dan hari ini paklong masih merajuk dan enggan pulang ke kg...kadang2 mama marah dengan sikap paklong....mama seringkali cakap ngn babah.."along kena fikir perasaan mak"biarlah apa yang abah buat sbg anak lelaki syurga di bawah telapak kaki ibu"....telanlah walaupun pahit..kerana kemanisannya akn timbul satu ketika nnt...memang paklong akan ckp..."kngah cakap senanglah yang tanggung dan rasa selama ini along"....memang..memang mama akui mama tak rasa apa yang pklong rasa selama bertahun2 ni...tapi mcm yang mama cakap setiap umat didunia ini diuji dengan pelbagai ujian...mcm mama yang sentiasa diuji...dikurniakan anak seistimewa akid kedunia ini...paklong rasa tak apa yang mama rasa....setiap saat..setiap masa..setiap hari ....kepala ni sentiasa memikirkan masa depan akid...kehidupan akid kelak....ujian demi ujian tentang perkbaran doc tentang akid...bukan niat mama untuk mengeluh tapi sekadar ingin menyatakan bahawa bukan pklong seorang yang diuji......tapi mama sentiasa berfikiran positif tentang apa yang berlaku sekeliling mama...mama tahu atok sayangkan paklong walaupun kasih sayangnya tidak dipamerkan...walaupun kami tahu dari saat kami lahir hingga kini sifat garangnya masih ada dlm diri atok.....atok teralu rumit...terlalu cerewet..sebagai seorang anak mama faham kehendak atok..sebagai seorang adik mama dapat rasa perasaan paklong... kadang2 mama ingin bersuara dan menyatakan ketidakpuasan hati ini...tapi mama sbg anak tk mahu keadaan menjadi terlalu keruh...sbg anak dan sbg adik hanya doa yang mampu mama titipkan buat atok dan paklong.....harapan mama agar paklong n atok akan berbaik2 semula menjelang syawal ini...semoga ALLAH dengar rintihan hati mama ini..buat maklong n abg afiq kami semua rindukan kalian....nnt maklong pujuk paklong eh..akid dah rindu ngn abg afiq ni.....

Thursday, 18 August 2011

"insan kerdil"

rasa rindu bertamu dihati ini...rasa ingin tahu berselimut didada ini....rindu rasaya ingin membaca jejak2 yang ditinggalkan....teringin rasanya ingin mengenali siapa si "insan kerdil ini".....setiap bait2 katanya adalah semangat dan penawar....bila baca akan baca dan terus membaca lagi...dah lamanya si :insan kerdil" ini tidak meninggalkan jejak diatas entry mama...setiap kali membaca setiap madah dan bait2 kata darinya mama kembali bersemangat...kembali ceria dan akan terus berusaha kearah yang lebih baik...setiap apa yang ditulis memberi se1000 kata....memberi sejuta makna.....setiap apa yang ditulis akan diakhiri dengan madah "setiap ketentuan ALLAH adalah rahsia dariNYA....".....tidak sabar rasanya ingin membaca setiap tulisan yang ditinggalkan disetiap blog2 yang mama kunjungi..... tapi sekarang si "insan kerdil" ini dah jarang mengunjungi blog2 kami.....apa yang pasti mama berterima kasih kepada si "insan kerdil" ini kerana setiap kata-kata semangat darinya memberi mama satu kekuatan baru...TERIMA KASIH YER SI"INSAN KERDIL"......kerana sentiasa membaca isi hati kami didalam blog ini....

Tuesday, 16 August 2011

~beza gelap dan terang~

malam tadi takde elektrik sekitar jam 3 pg....akid sebelum tu mama tgk nyenyak sangat tido...sampi ternganga-nganga.....padam jer api akid terus jaga....mama ingat mcm selalulah bila lampu padam akid ok jer...tp mlm tadi lain sangat...mula-mula akid diam jer lepas tu akid nangis....bila mama on lmpu enset mama akid senyap....haaaa anak mama dah pndai sekarang..dh tahu bezakan gelap dan terang....akid takut gelap rupanya....bertambah akid takut bila mama pasang jer lilin nampak pulak bayang2 mama yang besar kat dinding....apa lagi akid kejangkan kaki tangan tarik nafas uwwwwwaaaaaaa.......puaslah mama pujuk...akid takmau baring....nak duduk...mama tak bagi akid pndng dinding...bila pandang bayang mama jer akid nangis..agaknyer akid ingat mahkluk apelah besar sangat....dlam jam 3.45pg mama bg akid susu....sian ank mama sampi sejuk2 bdn dek takut....mama baringkan akid menghadap tmpat lain...mama borak ngn akid.....mcm2lah mama borakkn...mama pun ngntuk jgk sayang bila akid nk tido ni...esok kan akid sekolah...akid jgn takut eh mamakan ada...mama peluk akid tau...mama usap rambut akid....akid diam jer ....sian anak mama takut yer...dlm bbrapa minit jer mama tgk akid dh tido...tk pernah akid nk tido kena peluk mcm ni...mlm tu jer krn tkut akid tido dlm pelukan mama....selalu dngn babah jer dia nk kena peluk....hai anak mama...lepas ni kita bg tahu pakcik TNB eh takmau takde api malam2..nnt akid tk boleh tido.....bila pg nk pergi sekolah akid ngntuklah....puas jgk mama nk kejutkan...tp bila bangun jer senyuman nasih ada dengan akid....

Monday, 15 August 2011

~ketika tangan dan kaki berkata~


video
Akan datang hari
mulut dikunci
kata tak ada lagi
akan tiba masa
tak ada suara
dari mulut kita
berkata tangan kita
tentang apa yang dilakukannya
berkata kaki kita
tentang apa yang dilakukannya
berkata kaki kita
kemana saja dia melangkahnya
tidak tahu kita
bila harinya
tanggungjawab kita

ROBBANA....
tangan kami
kaki kami
mulut kami
mata hati kami
luruskanlah
kukuhkanlah
dijalan
cahaya..sempurna
mohon karunia
kepada kami
hambamu yang hina......

adakah tangan dan kaki mama akan dapat menjawab yang terbaik diakhirat kelak.....
sudahkah tangan dan kaki mama ni melakukan yang terbaik buat akid....
adakah tangan dan kaki mama ini sudah jadi tangan dan kaki yang solehah....
sudah kah tangan dan kaki mama ini menjadi isteri yang diberkati ALLAH...
apa yang pasti sudahkah tangan dan kaki mama ini dapat menjawab segala persoalan nnt...
YA ALLAH bantulah aku....bimbinglah aku supaya kaki dan tangan ini nanti menjadi ahli syurgamu DARIMU YAALLAH....

Sunday, 14 August 2011

~persediaan raya untuk akid~

shopping raya belum lagi...tggu babah cuti minggu ni baru nk g shopping baju akid...baju mama n babah.....sekarang ni mama tengah sibuk (tkde lah sangat2)..mama tengah cuba jahit baju sendiri...nk jahit langsir...nk jahit tepi org hanta...tu yang tk sempat nk update blog tu...tp ape2 pun mama tk pernah lepas pndang tentang perkembangan buah hati mama yang sorang ni...akid sekarang dah agak lasak...kalau dukung tu melonjak2 dia....berat pun dah turun dah..dari 12.6kg turun ke 11.8kg...alahmdulillah....dapatla akid ringan2kan badan kan sayang....lepas ni boleh jalan kot....mn lah tahu..mudah-mudahan...amin....akid sekarang pun dah banyak main2....kalau tgk tv no 1....lagi2 kalau time iklan....tk pandang org sekeliling pun...time mkn nasi nmpak plak iklan kat tv terlopong dia....silap2 boleh muntah...yelah yang mama ni ingat akid telanla bubur tu rupa2nya disimpannya..dah banyak terjelueklah....kalau iklan habis cerita start dia pun mulalah pandang mama balik...itulah buah hati mama ni....banyak yang positif mama nmpk sepnjng bulan yang mulia ni...lagi satu yg sejuk hati mama ni bila sikit2 jer akid suka sangat senyum...sikit2 senyum..comellah sangat2.....tak caya tgklah gmbar ni...pntang tau kalau org senyum dia pun ikut senyum....tggu bbh balik yer syng...masa tu kita shopping puas2....



Sunday, 7 August 2011

~inilah hasilnya~


selama beberapa hari....berjaya jgk mama hasilkan beberapa pasang baju untuk akid ke PDK nnt.....ini lah hasil kerja tangan mama....mama puas hati sangat2...
separuh siap belum pasang butang lagi......

siap sepenuhnya....

tarraaaa hensem tak saye....

lepas ni bolehlah akid pakai g sek.....

Thursday, 4 August 2011

~rezeki dari ALLAH...alhamdulillah...~

 first sekali terima kasih YA ALLAH diatas rezeki mu ini.....babah baru jer dinaikkan pangkat..alhamdulillah ini semua rezeki dari ALLAH untuk kami....rezeki untuk anak mama jgkkan....tapi dalam gembira ada sedikit rasa sedih dalam diri babah...yelah ramai rakan lain yang lama dan yang layak tapi babah yang dipilih...mama ckap kat babah...ini semua ketentuan ALLAH babah..kita hanya merancang DIA lah yang menentukan....segala urusan dari awal hingga akhir berjalan dengan mudah....walaupun berat hati nk terima jawatan tu...tapi babah kena jgk terima....mama tahu babah boleh buat..mama sentiasa doakan yang trbaik buat babah...moga babah tabah ..kuat...n yang paling penting babah cekap n amanah dalam melaksanakn tugas baru yer.....semoga segala urusan babah dipermudahkan olehNYA.....semoga semua orang sesekeliling babah terima keputusan ini dengan senang hati.....lepas ni banyaklah masa babah ditempat kerja....cuti pun mybe susah sikit nk dapat....tkpe selagi mama boleh bantu babah mama akan bantu...mama akan jadi tulang belakang babah demi untuk masa depan keluarga kita...apa2 pun masalh kita kongsi bersama yer....mama tahu akid pun akan tolong mama jgk kan....akid tak banyak ragam pun....."akid memang baik pun" kata cik wani cikgu sekolah akid....heheheh anak mama memang baik pun....

Monday, 1 August 2011

~Mari kita tengok video ni~

video
alhamdulillah..mama senang dengan perkembangan akid yg positif sekarang....walaupun cuma sedikit tp amat memberansangkan.....syukur YA ALLAH...kau beri kami kesabaran dan kekuatan....kau beri kami umur yang panjang untuk terus melihat perkembangannya dan berbakti padanya.....semoga akid akan terus berusaha lagi....mama akan bantu akid selagi daya ini masih ALLAH pinjamkan buat mama...